Een volle pot leegheid

Posted on augustus 10, 2012

0



Marcel Broodthaers (Brussel 1924 – Keulen 1976)”De mosselpot”

Deze mosselpot dateert uit Broodthaers eerste periode. De schrijver had de literatuur toen net achter zich gelaten en wou de “Pop-art” uitproberen. Zoals andere artiesten bewerkte hij voorwerpen die anders in de afvalbak beland zouden zijn. Zijn werk was bedoeld als een aanval op de gevestigde kunstorde. Zo smeert hij verf niet uit op het gebruikelijke doek, maar in dit geval op mosselen. Broodthaers zei over dit soort objecten “Een mossel verbergt een mal en omgekeerd”…net zoals de pijp van “Magritte” de mal van de rook is.

Om ‘De Mosselpot’ van Broodthaers is enkele jaren geleden veel te doen geweest, toen er € 400.000 voor neergeteld werd. Zoveel geld, vraagt de goegemeente zich dan af, voor zo’n ordinair ding?

Banaal object?’ Het is een baksteenrode pot met een plat deksel, één van die goedkope geëmailleerde pannen die in de jaren ’50 en ’60 alom in gebruik waren. Helemaal geen gestroomlijnde zwarte pot met opbollend deksel, zoals je ze tegenwoordig overal aantreft, in deze tijd wanneer mosselen eten een geïndustrialiseerde hysterie is geworden: dat kan ook moeilijk, want Broodthaers is al in ‘ 76 gestorven. De inhoud van onze pot: een hoge stapel mosselschelpen: geen kok of kokkin zou dat klaarspelen zonder dat de overvloed ineenzakt of uit elkaar valt. Wat meer is: al die schelpen zijn natuurlijk leeg: stank en bederf moeten vermeden worden. Je krijgt met andere woorden een volle pot leegheid. Ironie, zeg maar. Voorwerp van spot: de Belgische cultuur van zo ongeveer 40 jaar jaar terug. Een kritisch tijdsdocument dat met simpele middelen de boodschap overbrengt. Een efficiënte metafoor.Toch meer waard dan de mosselen van vandaag, Zeeuwse, jumbo’s of andere variëteiten.

Ze zijn wel niet zo lekker, dat moet ik de goegemeente toegeven, maar dat was kennelijk ook niet de bedoeling.

Posted in: Art, Kunst