Verhaal- In één beweging

Posted on oktober 15, 2009

7



Jaren geleden las ik een verhaaltje met -op het eerste gezicht-weinig betekenis. Toch is het me altijd bijgebleven… en misschien heeft het uiteindelijk zelfs mijn leven beinvloed… Er zijn ongetwijfeld meerdere versies van dit verhaal, maar hier komt de mijne:
 
Er was eens in China een heel rijk man, die voor zichzelf en zijn gezin een huis had laten bouwen. De architect had de opdracht gekregen het huis zo te maken, dat de zon altijd uit éen van zijn kamers te zien zou zijn. En verder moest het huis op een heuvel staan, zodat de mensen van ver al konden zeggen: "Daar woont een rijk man…."
 
Toen het huis klaar was, nodigde hij de beroemdste tekenaar van het land uit en vroeg hem op éen van de muren een haan te tekenen. De tekenaar accepteerde, maar hij vroeg voor de uitvoering  zo’n hoog bedrag, dat de rijke man zijn oren niet kon geloven.
 
"Zoveel geld, alleen maar voor 1 haan, die heeft u toch zeker zo getekend….??!!" vroeg hij.
 
"U kunt de opdracht ook aan een ander geven, die er misschien minder voor vraagt," zei de kunstenaar.
 
Maar dat wilde de rijke man niet.
 
Hij had het mooiste huis in de omtrek, het stond op de hoogste heuvel en de tekening moest gemaakt worden door de beste tekenaar van het land.
 
Hij ging zuchtend akkoord met het bedrag.
 
Hij vertelde aan iedereen dat de beste tekenaar van het land zijn muur in zijn huis zou versieren.
 
Na een paar maanden werden de mensen nieuwsgierig. Ze kwamen vragen, hoe het ermee stond en of ze de tekening ook mochten zien.
 
In het begin zei de rijke man: "De tekening is nog niet klaar, maar het zal niet lang meer duren….."
 
Maar de tijd verstreek.
 
"Nog een paar dagen, dan is de tekening klaar…"
 
Maar ook die dagen gingen voorbij en de rijke man werd kwaad.
 
"Nou moet ik al zoveel betalen en nog is de tekening niet klaar.. Ik zal de tekenaar vragen hier te komen en hem ter verantwoording roepen…."
 
En dat deed hij.
 
De tekenaar liet de rijke man helemaal uitspreken en zei toen: "" Als u zoveel haast hebt dan wil ik die haan nu meteen wel maken."
 
Hij liep naar de muur en stond daar even op een afstand naar te kijken. Daarna zette hij in 1 vloeiende beweging de haan op de muur.
 
In eerste instantie was de rijke man sprakeloos. Hoe was het mogelijk dat iemand zo snel en zo prachtig een haan kon tekenen! Dat moest inderdaad een zeer groot kunstenaar zijn!
 
Maar toen dacht de rijke man ineens aan het gigantische bedrag dat hij de tekenaar zou moeten betalen. En dat voor 1 ononderbroken lijn op een muur! Hij begon te protesteren.  Zo was hij nog nooit bedrogen in zijn leven!
 
De kunstenaar antwoordde alleen met: "Gaat u met mij mee naar mijn huis, dan zal ik u iets laten zien."
 
Het was aardig ver naar het huis van de kunstenaar en al die tijd mopperde de rijke man over alle mensen, die hem bedrogen en die zo makkelijk aan hun geld kwamen.
 
De kunstenaar zei niets tot ze bij zijn huis kwamen.
 
Hij deed de deur open en zei alleen maar: "Kijk…"
 
Het hele huis stond in het teken van de haan. Waar de rijke man ook keek, van overal keken hanen hem aan. Rode hanen, groene hanen, zwarte hanen, bruine hanen, hanen die liepen, die lagen, die vrijden, die sliepen, die vochten, die pikten, die aten…..hanen, hanen, hanen…. op de plafonds, de deuren, de muren, de vloeren, de tafels, de stoelen, overal hanen, hanen, hanen….
 
De rijke man stond sprakeloos.
 
De kunstenaar zei: "Om die ene lijn in 1 beweging op de muur te kunnen zetten, heb ik jarenlang hanen bestudeerd en al mijn muren moeten uitproberen….Daar door heb ik geen nacht kunnen slapen zonder te dromen over hanen, hanen, hanen….
 
Toen boog de rijke man zijn hoofd.
 
"U bent een groot kunstenaar, " zei hij, "gaat u met mij mee en ik zal u het dubbele bedrag uitbetalen…."
 
Dit verhaal draag ik al mijn hele leven met mij mee. Bij alles wat ik doe, … denk ik: "Ach… ik ben nog maar bezig op mijn eigen muurtje… het stelt immers nog niks voor… Wacht maar op een dag, als ik genoeg geoefend heb,…..zet ik in 1 beweging mijn eigen haan op de muur…"
 
En zo hou ik mezelf zoet. En intussen kijk ik naar alle hanen. Ik luister naar ze, ik praat met ze, ik zet de op de foto….
 
En zo heeft iedereen zijn eigen haan, die hij of zij op een dag…..als hij of zij genoeg geoefend heeft…… in 1 beweging op de muur zal zetten……
Posted in: Van alles wat