Dag 1 van de vakantie-Onweer

Posted on juli 12, 2010

10



Dit was de eerste dag van mijn vakantie….

Sinds de afgelopen 2 dagen heb ik eigenlijk alleen maar geschuild voor het onweer. Had het dolgraag willen fotograferen… maar zo’n held ben ik niet…met onweer blijf ik binnenshuis met gesloten ramen en deuren. Hierachter is een open veld… dus al helemaal niet aanlokkelijk om daar te gaan staan met je camera en eventueel je statief. Het menselijk lichaam is een prima geleider voor elektrische stroom aangezien het voor een groot deel uit water bestaat. Er staan hier ook de nodige bomen, maar schuilen onder een boom kan levensgevaarlijk zijn aangezien de bliksem daar vaak op inslaat. We zitten hier ook nog eens onder eiken, waarvan de electrische geleiding vrij hoog schijnt te zijn….

Er bestaat een oud Duits spreekwoord: ‘Von den Eichen soll man weichen, nur die Buchen soll man suchen’ , wat zou betekenen dat het schuilen onder een beuk veiliger is. Maar het is nooit verstandig om tijdens onweer onder een boom te schuilen.

Een misvatting is ook dat de bliksem altijd op het hoogste punt inslaat. Dit is wel meestal het geval, maar zeker niet altijd. Mensen die door de bliksem getroffen worden komen er soms goed vanaf (een verschroeide teen) of minder goed: doofheid/blindheid doordat de bliksem via de oren of ogen naar binnen is geslagen, of nog erger: de dood.

Dus binnenblijven vind ik het veiligst……

Posted in: Van alles wat