C’est le temps des vacances-dag 2-vogels-De merel

Posted on juli 13, 2010

2



Sinds we hier wonen, heb ik  heel veel foto’s van verschillende dieren gemaakt. Gisteravond kreeg ik van Manik via Facebook de vraag of ik het nog niet zat was om steeds maar koeien te fotograferen. Ik heb geantwoord dat ik daar nooit genoeg van zal krijgen, omdat dieren bestuderen heel erg leuk en leerzaam is. Deze winter zaten er ook veel vogels om het huis. We lokten ze natuurlijk ook door van alles op te hangen qua voedsel. Dat deden we bij ons andere huis ook, maar hier heb ik veel meer verschillende soorten vogels gezien. Ben nu mijn foto’s aan het ordenen en kom tot de conclusie dat er  zo langzamerhand verschillende leuke series zijn ontstaan. Bij voorbeeld van de merels die hier trouw zijn. Heb zelfs heel jonge mereltjes kunnen "spotten".
 
Leuk is het om te zien dat er duidelijke verschillen in verenkleed zijn tussen mannetjes, vrouwtjes en jongen. Een mannetjesmerel is een middelgrote zangvogel, 24-25 centimeter met een spanwijdte van 34 tot 38,5 centimeter. Zijn hele lijf is egaal zwart en hij heeft een opvallende, oranje, spitse snavel,  die van groot belang is bij de onderlinge communicatie, en hij heeft een gele oogring.  Dit zwarte verenpak leverde hem de Engelse naam blackbird ("zwarte vogel") op. In de vlucht is te zien dat de veren aan hun vleugelpunten vooral aan de onderkant bleker zijn dan de andere veren.
 
Een vrouwtjesmerel heeft een aardbruin tot licht roodbruin lijf en is dus lichter dan het mannetje, maar donkerder dan alle andere lijsters. Haar snavel is bruingeel gekleurd. Zij heeft donkere strepen op de keel en een gespikkelde of donker gevlekte onderzijde, een onduidelijk patroon. Andere lijsters zijn duidelijker gevlekt, een vrouwtjesmerel lijkt van op een afstand zelfs egaal bruin. Heel oude wijfjes hebben een gele snavel en een witte keel en borst.  
 
Een jonge merel heeft bleke strepen op de rug en een gemberkleurig lijf met gele vlekjes. Hun snavel is hoornachtig gekleurd. Merels kunnen vijf jaar oud worden. 
 
Vrouwtjes en jonge merels hebben een perfect camouflagekleed waardoor ze volledig opgaan in de achtergrond van hun oorspronkelijke habitat, open bossen en donkere bosgrond met dorre bladeren.
 
 
 
Posted in: Natuur