Natuur-Bijvoeren of afschieten?

Posted on januari 9, 2011

0



Ik ga dit jaar niet dood. Ja, dat durf ik te beweren. Ik blijf staan. Ik ben dik genoeg. Ik heb genoeg vet om op te teren. Het vet druipt van me af. Als ik over het grasland draaf, deint het mee. En jij, jij blijft waar je bent…. Ik kan mijn kop weer laten zakken en verder grazen. Dat is wat mij definieert. Ik ben een grazer en als het gras straks is opgegraasd, graas ik netels en riet en twijgjes, tot het gras weer komt………

Schotse Hooglanders

Bij “ons achter” is een ongerept stuk natuur waar Schotse Hooglanders lopen… ik ga er af en toe koekeloeren… ze zijn soms ver weg, maar soms ook heel dichtbij… zo dichtbij dat je ook een tranend oog kunt zien….

Schotse Hooglanders zijn bijzondere dieren, runderen met een heel dikke vacht die ook wel de “grote grazers” worden genoemd. Grazen doen ze de hele dag en keuren je nauwelijks een blik waardig, als je ze nadert. Ze zien er gevaarlijk uit, maar zijn dat helemaal niet. Ze zijn eerder goedmoedig te noemen. Hun leefomgeving is wel woest en grillig, onontgonnen gebied.. een oergevoel bekruipt je in zo’n entourage. De dikKe vacht is wat kriebelig af en toe… Je ziet een Hooglander dan ook vaak zijn vacht likken…

Een winter bar en boos daar kunnen Hooglanders wel tegen, zegt men…. Hun vacht is dan extra dik. Prachtige beesten die op een bevroren ondergrond goed schijnen te kunnen gedijen. De vacht kriebelt nog steeds….

Posted in: Natuur