Fotobewerking-Photoshoppen

Posted on januari 24, 2011

1



Op 22 februari 2011 “”bestaat” het Photoshoppen 21 jaar…Interessant onderwerp… fotograferen en/of fotobewerken… 2 verschillende takken van sport? Is het eigenlijk niet zo dat je al aan “het bewerken” bent zodra je je camera instelt en eventueel “entourage” er omheen plaatst(denk aan fotolampen, scherm, andere hulpmiddelen)… als je binnenopnames maakt van bijvoorbeeld glas of bloemen, ben je ook enorm bezig je opname te beinvloeden..toen ik vroeger(in het analoge tijdperk) nog mijn foto’s aan het afdrukken was in de DOKA, gebruikte ik ook allerlei technieken om de foto(het eindresultaat) te beinvloeden. Dat was een heel spannende bezigheid en vooral in zwart-wit kon je eindeloos experimenteren. Ik denk persoonlijk dat vrijwel niemand, hoe goed je je camera ook beheerst, zijn foto “puur”uit de camera laat rollen. Er wordt ongetwijfeld alsnog iets aan gedaan.(ook al is dat nog zo miniem) Het misverstand is vaak dat een foto een weerspiegeling van de “echte” werkelijkheid zou zijn… door het oog van de fotograaf in kwestie is die werkelijkheid al heel erg persoonlijk geworden… en dat is het mooie van dit vak…je geeft met je foto-acties een eigen wending aan die “werkelijkheid”…. als je er daarna nog een schepje bovenop wilt doen door het beeld op een andere creatieve manier aan te passen dan is daar(wat mij betreft) helemaal niets op tegen… als het resultaat het oog streelt, mag het wat mij betreft gewoon een foto genoemd worden(of een schilderij….) Agnès

Kijk voor meer discussie eens op:http://www.lurofoto.eu/gallery/showphoto.php?photo=3368