Fotografie-Polaroid

Posted on augustus 17, 2011

0



Foto’s: gemaakt met een digitale camera, maar zouden er zo hebben uitgezien als polaroid-foto…

Polaroidfoto’s keren terug in 2010
Vergane glorie of nog steeds up-to-date?

Begin februari 2009 las ik in eer artikel dat Polaroidfoto’s dit jaar(2010) weer zouden terugkomen. In 2008 ging de fabriek in Enschede dicht, maar een team enthousiastelingen zou dit oude foto-procédé weer nieuw leven willen inblazen.

Vond het altijd een geweldig procédé. Er komt een foto uit de camera die je in je hand ziet ontwikkelen. Even wapperen en de foto was klaar. Bovendien kon je de foto van tevoren bewerken zodat er unieke effecten ontstaan. Een polaroid-foto had altijd een hoog verrassingseffect en dat maakte dit soort van fotografie zo aantrekkelijk.

Polaroid was in 2001 eigenlijk al ten onder gegaan aan de opmars van de digitale fotografie. In 2005 nam Petters Wordlwide Group(Minnesota, USA) het merk over, maar verlegde de aandacht al snel naar electronica zoals dvds en platte televisies.

Halverwege 2008 was het definitief gedaan met de productie van instantfilm voor Polaroid. Tussen 1965 en 2008 rolden meer dan anderhalf miljard fimdoosjes(tien films per doosje) van de band. Maar de fabriek ging op slot en bezitters van een polaroidcamera zagen de filmvoorraad toen hard achteruit hollen.

Maar wellicht is er weer hoop voor de liefhebbers.Twee ondernemers zijn een nieuw project gestart hoewel ze het “The Impossible Project” hebben genoemd, waamee ze nieuwe film willen ontwikkelen voor de oude polaroidcamera’s, waarvan er over de hele wereld nog genoeg zijn te vinden. Vooral kunstenaars vinden de camera fijn om mee te werken. De fabriek, die bijna was afgebroken, is voor de komende 10 jaar weer verhuurd met hulp van 12 investeerders.

De uitvinder van de instantfotografie was de Amerikaan Edwin Land.Hij zei ooit:” Begin niet aan project, tenzij het bijzonder belangrijk en bijna onmogelijk is.” En moeilijk gaat het worden. In de originele film zaten 15 materialen en 20 soorten chemicalien…. en die zijn op. De ondernemers moeten dus op zoek naar een nieuw recept. “The impossible Project” wil de wereld gaan bedienen via het Internet. Het zal hoogstwaarschijnlijk een wereld van liefhebbers en kunstenaars worden, een massaproduct zal het niet worden, eerder een exclusief apparaat.

De investeerders geven de ondernemers een jaar de tijd om te slagen. Daarna is de huidige filmvoorraad op en moet de nieuwe generatie het stokje overnemen.

Zolang er genoeg liefhebbers zijn, kan dit volgens mij zeker een rendabel project zijn.